Abrahamin pidoista sanottua

8.1.2018

Limingassa elokuussa 2017 järjestetty Abrahamin pidot -ooppera kosketti monia. Tämän kirjoituksen omistamme siteerataksemme oopperan kokeneita ja toivottaaksemme Sinut tervetulleeksi Helsingin esityksiin!

 

Satu Saarinen (Oulun tuomiorovasti)

Vaikka ”onnen keskellä kaipaus” niin ”juhlat jatkuu, pidot, Abrahamin pidot”.

Koskettava ja mukaansatempaava, upea ooppera! Helena Tornbergin taitava libretto kutoi Abraham Ojanperän tarinasta elämänmakuisen ja ihmisenmittaisen kertomuksen.

Jukka Linkolan sävellys ei jättänyt mitään toivomisen varaan – se oli niin liikuttava, kirjaimellisesti! Ja orkesteri soi niin elävästi ja hengittävästi kapellimestari Ville Mankkisen johdolla. Jouni Pirttisen ohjaus ja koreografia toivat historian tähän päivään. Upeat solistit, laulajat, kuoro, tanssijat, kaikki!

Libretto uskomattoman hieno, avaa ikkunoita aikaan ja ajattomaan ihmisyyteen niin taitavasti, mm. sukupuolihistoriaan, valinnan vapauteen ja pakkoon, taiteilijuuteen ja yhteisön merkitykseen yksilön menestyksessä. Tässä riittää purtavaa pitkäksi aikaa!

 

Timo Sipola (toimittaja, Yle)

Kaikki Helsingin ja Savonlinnan ulkopuolella tehty suomalainen ooppera ei ole kansanoopperaa. Varteenotettavia oopperateoksia tehdään muuallakin, esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalla pienessä Limingan kunnassa. Siellä ensi-iltansa sai uusi ooppera Abrahamin pidot, joka on oikea nuorten esiintyjien voimannäyttö.

 

Esko Aho (kriitikko, Kaleva)

Jos haluaa tehdä oikeaa taidetta, pitää uskaltaa tarttua pelottomasti vaikeisiinkin haasteisiin. Malliesimerkki tästä on Jukka Linkolan ooppera Abrahamin pidot Limingassa.

 

Raimo Paaso (muusikko, hiippakuntasihteeri, Oulun tuomiokirkkoseurakunta)

Liminka kutsui ihmisiä pitoihin kesällä 2017. Itsekin vastasin kutsuun, sillä siinä oli poikkeuksellista imua. Huomasin, että pitojen ympärillä oli aitoa tekemisen intoa, uteliaisuutta ja innovaatiota, mutta erityisesti aistin tekemisessä hyvää ajattelua.

Jo saapuminen esityspaikalle oli maadoittavaa. Auton sain parkkiin pellolle ja sieltä kävelin idyllisessä maisemassa kohti esityspaikkaa kuunnellen veden solinaa ja lintujen laulua. Perille saapuessani tuntui erityiseltä olla oikeasti tervetullut esitykseen. Ensivaikutelma kaikesta oli maanläheinen ja innostava!

Oopperan musiikki oli sävelletty todella hyvin ja erityisesti rytmisyys jäi ensi kuulemalla mieleen. Sävelkieli oli paikoin harmonisesti vaikeaselkoista, mutta rytmin yksinkertaisuus ja vangitsevuus johdatti asioita energisesti eteenpäin.

Mutta suurin pommi oli libretto, joka osui sieluuni erityisellä tavalla. Libreton kirjoittaja ja sen säveltäjä eivät koskaan voi etukäteen tietää, mitä heidän työnsä saavat aikaan ihmisissä henkilökohtaisella tasolla. Minulle libreton ja koko oopperan sanoma kiteytyi Abrahamin viimeiseen repliikkiin: ”Jos saisin elää uudelleen, niin laulaisin, laulaisin vain. En kuvernöörinä, en herrana kulkisi. En vallan juonia miettisi, vaan laulaisin, laulaisin vain.”

Kaikkien tekijöiden tekemisessä näkyi aitous, ihmisyys, inhimillisyys ja lämpö. Ne ovat arvoja, jotka eivät ole nykyajassa itsestäänselviä. Tulin kuuntelemaan oopperaa bisnesmaailman tuoksinasta ja, kun lähdin illalla kotia kohti, päätin, että myös minun itseni tehtävä on laulaa ja soittaa.

Kiitos koko produktion tekijöille tästä suuresta oivalluksestani itsessäni. Limingan Abrahamin pidoissa taide oli aidoimmillaan. Se ohjasi omia ajatuksiani kohti hyvää, totta ja oikeaa. Voiko parempaa lahjaa ihminen saada!

Pakko on myös kehua lavastusta, mutta erityisesti ihmislavasteita. En keksi parempaa lavastetta kuin ihminen liikkeineen, rytmeineen ja muotoineen!

 

Jouni Prittinen (Abrahamin pitojen ohjaaja-koreografi)

Kaunista, älykästä ja erittäin mukaansa tempaavaa musiikkia sekä hieno tarina aiemmin liian vähälle huomiolle jääneestä Abraham Ojanperästä. Uskon, että tämän oopperan jälkeen häntä ei unohdeta enää milloinkaan. Yritin tehdä teoksesta helposti seurattavan ja raikkaan kokonaisuuden, ja uskon, että katsomossa viihtyvät myös oopperan ensikertalaiset.

 

Jarmo Paloniemi (kuntayhtymän johtaja, Osekk)

Abraham Ojanperä nousee Limmin jättiläisen rinnalle Limingan ja koko Oulun seudun merkkihenkilöksi!

 

Marjo Tapaninen (Oulun Vihreät)

Oletko kokenut Abrahamin pidot -oopperan? Liminkalaiset ovat nimittäin tehneet vuosikymmenen kulttuuriteon juhliessaan 540-vuotista kuntaansa! Abrahamin pidot oli upea kokemus monin tavoin. Oopperassa oli saatu yhdistettyä yksilön ja yhteisön kulttuuri ja historia ainutkertaisella tavalla alkuperäiseen miljööseen. Tapahtuman onnistuminen näkyi myös hienossa yhteishengessä, joka kaikkien osallisten kesken vallitsi ja joka välittyi meille katsojille. Meillä on upeaa osaamista Oulun seudulla ja oppilaitoksemme kouluttavat selvästi erinomaisia kulttuurin ammattilaisia!

 

It-alan yrittäjä Oulusta

Minut ”pakotettin” oopperaan ja täytyy sanoa: Jos ooppera on tällaista, niin minusta
tuli heti ooppera-fani!

 

Kulttuuriasiantuntija Etelä-Suomesta

Olipa yllättävää, että meillä Suomessakin löytyy tarinoita, joista saa maailmanluokan oopperakertomuksia. Lisää tällaista, niin kyllä Suomi nousee!

 

Oopperavieras Helsingistä

Taivas vaihtaa värejään ja muut tarkat huomiot. Ooppera antaa toivoa, että ihminen kuitenkin on suhteessa luontoon ja uskaltaa elää aistit auki.

 

Nuoria muusikoita

Katri pääsi esille omana itsenään. Hänellä on tosi vahva sanoma. Huomasimme, että oopperan päähenkilöitä ovat myös Katri ja Aurora. Ja miten tasa-arvoisia naiset olivat jo silloin. Eikä edes tähtilaujaja pelännyt vahvaa naista!

 

Liminkalainen oopperavieras

Kävin katsomassa Abrahamin pidot oopperaa kolme kertaa. Ja vielä sain uutta ajateltavaa. Aika mielenkiintoinen kokemus: saa nauraa ja jää pitäksi aikaa uutta pohdittavaa.

Laita jakoon, jos tykkäsit!
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

Blogi

Blogissa kurkistetaan oopperan järjestelyihin ja etenemiseen. Blogissa kirjoittavat oopperan parissa työskentelevät henkilöt, jotka valottavat oopperan etenemistä ja ajatuksiaan omasta näkökulmastaan. Valokeila käännetään myös oopperamme päätähteen eli Abraham Ojanperään. Tervetuloa seuraamaan mitä oopperan kulisseissa tapahtuu!

Aikaa jäljellä Helsingin ensi-iltaan 22.2.2018

Päivä(t)

:

H(s)

:

Minuutti(a)

:

Second(s)

Ryhmävaraukset

Ryhmävarauspyynnöt voi lähettää osoitteseen ryhmat@musiikkitalo.fi

Abrahamin pidot

Limingassa 2017 jymymenstyksen kokenut Abrahamin pidot -ooppera esitetään 22. ja 23.2.2018 Helsingin Musiikkitalossa.

Etusivu
Blogi
Facebook-sivu

Yhteystiedot

Helena Tornberg, tuottaja

Eero Karvonen, apulaistuottaja