Harjoitusviikonlopun satoa

14.2.2018

Perjantai

Laulajat kokoontuvat Oulun ammattikorkeakoulun musiikkisaliin flyygelin ympärille. Nuottitelineet muodostavat puoliympyrän. Vaikka teos lauletaan ulkoa, nyt on vielä aikaa tutkailla nuotteja ja säveltäjän esitysohjeita. Paikalla ovat sekä solistit että ensemblen laulajat. Toiset istuvat, toiset seisovat, kun Abrahamin pidot -oopperan lauluosuudet käydään läpi alusta loppuun tiheän kamman kanssa Oamkin laulunopettaja Markku Liukkosen ja kapellimestari Ville Mankkisen johdolla. Mankkinen painaa kaiuttimiin kytketystä puhelimestaan soimaan oopperan orkesteripartituurista tehdyn ääniraidan, jonka päälle on hyvä laulajien harjoitella. Balansseja korjataan ja sointujen puhtautta puunataan kirkkaammaksi. Liukkonen antaa ohjeita vokaalien laadusta ja äänen soinnista, jottei yhteissointi hukkuisi liikaan puskemiseen. Harmonialle on annettava tilaa ja nyanssit huomioitava. Solistit saavat vielä henkilökohtaista ohjausta omiin kohtauksiinsa yksitellen. Vaikka melodiat ja moniääniset stemmat ovatkin hyvässä muistissa vielä kesän esitysten jäljiltä, täytyy laulajien opetella uudestaan kuuntelemaan toisiaan ja seuraamaan kapellimestarin merkkejä.

Jukka Linkola on säveltänyt muutamiin oopperan osiin ensemblelle hieman tangomaisia, todella tiukkoja rytmejä, joiden kanssa on oltava äärimmäisen tarkkana. Laulajien into nostaa paikoitellen joitain tempoja yläkanttiin. ”Älkää juosko” on melko usein kuultu kehotus Mankkisen suusta. Esityksissä näkyvyys kapellimestariin voi olla kehno, joten tempoissa on luotettava musiikkiin ja laulajien omaan ”kylkiviiva-aistiin”, kykyyn kuunnella toisiaan ja sovittaa oma äänensä kokonaisuuteen. Vielä tänään ehtii keskittyä vain ja ainoastaan laululliseen antiin, lauantain harjoitusten tärkeimpänä sisältönä on koreografia.

Lauantai

Kello 9.00 on koko oopperan väki paikalla Oamkin lavalla. Laulajat ja tanssijat moikkailevat ja halailevat toisiaan, sillä osa näkee toisensa ensimmäistä kertaa kesän viimeisen esityksen jälkeen. Koreografi Jouni Prittinen käy yksitellen tervehtimässä ja halaamassa jokaista esiintyjää, mikä luo erinomaisen lämpimän yhteishengen harjoituspäivälle, josta on tulossa pitkä. Tanssijat menevät toiseen tilaan hiomaan askeleitaan ja nostojaan solistien ja ensemblen laulajien jäädessä Jounin hellään mutta tiukkaan huomaan. ”Aloitetaan kohtauksesta viisi, jatketaan oopperan loppuun, ja lounastauon jälkeen menemme koko oopperan alusta loppuun tanssijoiden kanssa.” Selvä homma. Tekemistä riittää, sillä teoksessa on alusta loppuun paljon liikettä ja joukkokohtauksia, joissa kaikilla on merkittävä rooli. Musiikkitalon lava on hyvin erilainen kuin Limingan lava – toisaalta leveämpi mutta toisaalta syvyyssuunnassa lyhyempi – joten liikkeitä ja asettumisia on muokattava jonkin verran. Muutama kohtaus saa aivan uudenlaisia tulkintoja Musiikkitalolla.

Harjoitukset käynnissä Oamkin salissa. Kuva © Jukka Tallgren.

Lounaan jälkeen mennäänkin sitten koko ooppera alusta loppuun. Lavaan on teipillä merkattu Musiikkitalon lavan rajat, joita pitäisi noudattaa ellei halua löytää itseään yhtäkkiä keskeltä orkesterimonttua. Vauhdikkaissa tanssikohtauksissa rajoja koetellaan kirjaimellisesti, ja Jouni saa tämän tästä komennella esiintyjiä tilan käytössä. Hyvä niin, sillä tällä säästetään aikaa Musiikkitalon harjoituksissa esityksiä edeltävänä päivänä.

Sunnuntai

Samaan ooppera-aikaan, samalla oopperakanavalla… tai siis lavalla alkaa tapahtua myös sunnuntaina. Aamulla käymme vielä jokaisen kohtauksen läpi pelkkien tanssijoiden, laulajien ja lapsikuoron kanssa, mutta lounastauon jälkeen pääsemme nauttimaan loistavan Oulunsalo Ensemble -orkesterin kanssa harjoittelusta. Vielä viimeiset tarkistukset ja korjaukset ennen kuin lavan ja orkesterimontun välinen seinä nostetaan ylös. Tämä tarkoittaa sitä, että kun aiemmin salin peiliseinä merkkasi yleisön suuntaa, joudumme nyt kääntymään 180 astetta ympäri kohti orkesteria ja yleisöä. Tämä aiheuttaa muutamia hämmentyneitä askelsekoiluja ja mietintöjä liikkumisista: ”Mistäs päin se vitoskohtauksen pöytä nyt tuleekaan lavalle?”

Tauon jälkeen odottamassa on ikävä yllätys: väliseinä on noussut vain noin neljäkymmentä senttiä ja jumittunut siihen! Onnettomuuksilta suojaava liikeanturi sähköisesti liikuteltavan seinän alaosassa antaa virheilmoituksen, joka ei suostu lähtemään pois. Usean kiihtyneen puhelinsoiton ja insinöörintaitojen muisteluiden jälkeen päätämme aloittaa orkesterin kanssa läpimenon, vaikka emme juuri orkesteria saati kapellimestaria näekään. Solistit siirtyvät seinän toiselle puolelle orkesterin luo, ensemble ja tanssijat jäävät tanssisaliin. Vaikka tilanne on tragikoominen, esiintyjät ottavat oikean asenteen ja esiintyvät kuin mitään teknisiä ongelmia ei olisikaan. Totta kai tilanne vaikuttaa keskittymiseen ja eläytymiseen, mutta emme anna sen tulla esteeksi. Kohtaukset soljuvat eteenpäin, tanssi on hurjaa ja sointi kaunista. Musiikin iskut ovat syvällä lihasmuistissa.

Kun pääsemme viidenteen kohtaukseen, seinä vihdoin nousee ylös – juuri kun ammattilaisapu saapuu paikalle, tietenkin. Pienten väliaplodien jälkeen jatkamme kohtauksen alusta suoraa kyytiä teoksen loppuun. Orkesteri soittaa Mankkisen pienimpienkin eleiden mukaisesti. Elävän orkesterin kanssa esiintyminen ja harjoittelu on aivan toista kuin nauhan kanssa, ja laulajat saavat orkesterin voimakkaista paisutuksista virtaa. Viimeisen kohtauksen villejä bakkanaaleja pitää vielä vähän viilata, että kaikki ovat varmasti samassa rytmissä, mutta muuten esitys alkaa olla kunnossa. Rankat kolme päivää ovat takana, mutta onneksi kesällä tehty pohjatyö kantaa hedelmää. Tästä on hyvä lähteä kohti Helsinkiä. Taattua on, että Abrahamin pidot soi päässä vähintään seuraavat kolme viikkoa.

Arttu Vilmi
Abrahamin pitojen lauluensemblen jäsen

Laita jakoon, jos tykkäsit!
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

Blogi

Blogissa kurkistetaan oopperan järjestelyihin ja etenemiseen. Blogissa kirjoittavat oopperan parissa työskentelevät henkilöt, jotka valottavat oopperan etenemistä ja ajatuksiaan omasta näkökulmastaan. Valokeila käännetään myös oopperamme päätähteen eli Abraham Ojanperään. Tervetuloa seuraamaan mitä oopperan kulisseissa tapahtuu!

Aikaa jäljellä Helsingin ensi-iltaan 22.2.2018

Päivä(t)

:

H(s)

:

Minuutti(a)

:

Second(s)

Ryhmävaraukset

Ryhmävarauspyynnöt voi lähettää osoitteseen ryhmat@musiikkitalo.fi

Abrahamin pidot

Limingassa 2017 jymymenstyksen kokenut Abrahamin pidot -ooppera esitetään 22. ja 23.2.2018 Helsingin Musiikkitalossa.

Etusivu
Blogi
Facebook-sivu

Yhteystiedot

Helena Tornberg, tuottaja

Eero Karvonen, apulaistuottaja