Teknisen tuottajan näkökulma

27.3.2018

Syksyllä 2017 olin tuskin palautunut Limingan juhlatunnelmista, kun libretisti Helena Tornberg soitti minulle, että tulisinko mukaan tekemään Abrahamin pitoja Helsingin Musiikkitaloon muutaman kuukauden päästä. Aikataulu näytti minusta melko mahdottomalta, mutta otin haasteen vastaan, koska loppujen lopuksi tiesin, että minulla oli valmiina olemassa tarvittava tekninen tietotaito kyseisen oopperan toteuttamiseksi. Tarjosin palveluitani ensisijaisesti teknisenä apulaistuottajana: toisin sanoen tulin viettämään neljän kuukauden retriitin tietokoneiden seurassa, jotta saisimme parhaan mahdollisen markkinointimateriaalin sekä unohtumattoman esityksen aikaiseksi.

Helena oli saanut koko esiintyjistön laulajia ja tanssijoita myöten med sig, joten esitys oli periaatteessa siirrettävissä etelään sellaisenaan. Kapellimestariksi valikoitui jälleen Ville Mankkinen, joka johti menestyksekkäät kantaesitykset syksyllä Limingassa. Oulunsalo Ensemble -orkesteri koki muutamia kokoonpanomuutoksia, koska kaikki kesän soittajat eivät päässeet mukaan, mutta onneksi korvaajat löytyivät konserttimestari Sinikka Ala-Leppilammen kollegoista Helsingin ammattimuusikoiden piiristä.

Musiikkitalossa tapahtuva toiminta on iso kustannus. Korkea hintataso kuuluu piinaavan myös Helsingissä vakituisesti toimivia tapahtumanjärjestäjiä ja muusikoita. Kaikesta huolimatta Musiikkitalon henkilökunta uskoi oopperamme konseptiin sekä yhdessä tekemiseen ja iloksemme jousti kaikessa, missä sellainen oli suinkin mahdollista. Valmistelimme kaiken tietysti parhain päin etukäteen, joten paikan päällä saimme keskittyä vain esityksen hiomiseen.

Muutamaa viikkoa ennen esityksiä tulin sivuprojektina luoneeksi oopperaa varten Abrahamin painajaiskohtauksen minuutin mittaisena 3d-animaationa, koska Hannu Lukinin Savonarola-patsasta Limingasta ei lähdetty viemään Helsinkiin.

Tiistaina rakennettiin lava. Roudasimme lyömäsoittaja Antti Ohenojan johdolla perkussioita ympäri Musiikkitaloa lavan keskiosaan, josta sommittelu alkoi. Oopperan pehtoori Arto Tuohimaa toi mukanaan tarpeet ja pystytti lavan reunaan rampin, jota pitkin nälässä ja rutossa riutuva kansa pääsi vetämään pikku-Aapon (Emma Hannonen) kiesit lavalle. Keskiviikkona saapui oopperan esiintyjistö harjoittelemaan ja torstaina olikin jo ensi-ilta.

Tunteja ei laskettu, kun valosuunnittelija Valo Virtanen rakensi esityksemme valaistusta viimeistä ohjauksellista piirua myöten ja äänimestari Kirsi Peteri teki virtuaalisoundcheckiä yön pikkutunneille oikean balassin löytämiseksi. Oman multimedia-ajomestarintyöni valmisteli saumattomaksi esitysteknikko Erik Roos ja koko esitysviikon mukanamme konsultoimassa yhtä jos toistakin tärkeää seikkaa oli äänittäjä Enno Mäemets. Abrahamin pidot oli pioneerikokemus Musiikkitalolle monella tapaa: lavalla oli ensi kertaa ihan oikea hevonen (Hippos ry:n Petri Nykäsen hevonen Kiripassi) eikä sinfoniettakokoista orkesteria ollut koskaan ennen tiivistetty soittamaan niin pienelle alueelle (lavakoreografiat nimittäin tarvitsivat tilaa ja paljon).

Koko esiintyjistön ammattimaisesta suhtautumisesta työhönsä kertoo se, miten nopeasti esityksen paletti muodostui Musiikkitalon lavalle aivan kuin se olisi aina ollutkin siellä. Ohjaaja-koreografi Jouni Prittinen sanoisi tähän, että pakkohan toki on toimia ajallisten resurssien puitteissa. Hän on kuitenkin itse mielestäni hämmästyttävän tehokas harjoittaja, millä on merkittävä rooli tällaisen produktion onnistumisessa.

Erityismaininnan ansaitsee kaksoisrooliin hypännyt Sanna Korpi, joka näytteli viime hetkellä estyneen Petra Rissasen rooleja erittäin vakuuttavasti ja ammattitaidolla. Ensi kertaa solisteeraamaan pääsi samassa saumassa myös Terhi Ansamaa, joka siihen asti oli toiminut yksinomaan oopperan lauluensemblen jäsenenä. Monia suuria ja yllättäviä hetkiä on siis mahtunut mukaan. Kaikki tapahtui ja oli myös ohi yhdessä silmänräpäyksessä. Noissa hetkissä tekijätiimillämme oli kuitenkin yhteinen punainen lanka: antakaamme parastamme! Ja tunne on välittynyt: niin tavalliselle katselijalle kuin mediankin edustajille. Myös Helsingin Sanomien kriitikko ymmärsi esityksestämme Jukka Linkolan musiikillisen idean ytimen ja kirjoitti arvostelunsa sen mukaisesti. (Tässä HBL:n artikkeli ja tässä Kalevan kuvagalleria).

Kiitämme kaikkia sponsoreita, tukijoita, vapaaehtoisia ja oopperan tekijöitä! Viimeisimpinä muttei vähäisimpinä oopperan tukijoina ovat Oulun yliopisto sekä Ahola transport. En edes yritä kirjoittaa kattavaa kiitoslistausta (kun näköjään unohdin jo mainita pääsolistitkin Tomia, Virvaa ja Johannaa myöten!), mutta ihan jokainen projektissa toiminut henkilö ansaitsee kiitoksen roolistaan – joko lavalla tai sen takana (ja Henna Parkkinen pukusuunnittelu-urakastaan!) – ja on toivottavasti saanut sen yhteishengen kautta myös kokea. Monelle meistä Abrahamin pidot oli ensimmäinen esiintymistilaisuus Musiikkitalolla, ja erityiskiitos siitä kuuluu Helenalle, jonka päättäväisyydestä ja sinnikkyydestä (ja rohkeudesta hypätä tuottajan saappaisiin!) johtuen tuo orkesterimusiikin ykkösareena valikoitui oopperamme miljööksi.

Helsingin esityksistä taloudellista vastuuta kantavalla Helenalla oli projektin alkupuolella luottamus siihen, että hänen lähestymänsä rahoittajatahot olisivat olleet kiinnostuneita ottamaan osaa oopperantekoon. Tällä saralla toinen toistaan useampi pettymys sekä Suomen markkinoille rantautuneen Viagogo-trokarifirman ilmeisesti aiheuttamat lipunmyyntitappiot yhdessä tekivät kuitenkin Helenan firmalle Malpanalle odotettua suuremman taloudellisen takaiskun.

Abrahamin pitojen tukija Heidi Haataja on parhaillaan käynnistämässä Mesenaatti-kampanjaa, jonka tarkoituksena on auttaa keräämään rahoitusta oopperan tappioiden lyhentämiseen. Kampanjaan voi osallistua kuka tahansa millaisilla summilla tahansa, ja siitä tiedotetaan pian lisää.

Myös oopperan virsi Merenpohjasta kaiun kuulen (säv. Jukka Linkola, san. Helena Tornberg) julkaistaan virsikirjamuotoisena nuottivedoksena, jonka halukkaat voivat ostaa Abrahamin pitoja tukeakseen.

Eero Karvonen
Tekninen apulaistuottaja

Lisätietoja oopperan tukemiseen liittyen:
Helena Tornberg: helena@liigofinland.fi
Heidi Haataja: heidikatriina@gmail.com

Laita jakoon, jos tykkäsit!
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

Blogi

Blogissa kurkistetaan oopperan järjestelyihin ja etenemiseen. Blogissa kirjoittavat oopperan parissa työskentelevät henkilöt, jotka valottavat oopperan etenemistä ja ajatuksiaan omasta näkökulmastaan. Valokeila käännetään myös oopperamme päätähteen eli Abraham Ojanperään. Tervetuloa seuraamaan mitä oopperan kulisseissa tapahtuu!

Abrahamin pidot

Limingassa 2017 jymymenstyksen kokenut Abrahamin pidot -ooppera esitetään 22. ja 23.2.2018 Helsingin Musiikkitalossa.

Etusivu
Blogi
Facebook-sivu

Yhteystiedot

Helena Tornberg, tuottaja

Eero Karvonen, apulaistuottaja